Ondernemerschap: Blue Monday

Ondernemerschap: Blue Monday

Naast het gezicht achter ons platform is Maaike ook adviseur en sparringspartner voor ondernemers, organisaties en teams die na de opstartfase van hun bedrijf na een aantal jaar de hele structuur en organisatie tegen het licht willen houden. Ze kijkt, denkt en loopt met ze mee om hun onderneming, organisatie of project te verbeteren en of nog meer een succes te maken. Ook wil ze mensen graag inspireren door het delen wat haar opvalt en een spiegel te zijn. Vandaag een blog over het fenomeen Blue Monday.

Blue Monday

Vandaag is het Blue Monday. Zogenaamd de depressiefste dag van het jaar. Nog niet zolang geleden bedacht door een Britse psycholoog. Het werd door academici overladen met kritiek maar grote kranten, andere media geven er kritiekloos aandacht voor. Bedrijven haken aan met hun reclamecampagnes en het wordt een steeds groter. De naam Blue Monday, het fenomeen wordt steeds bekender.

Een voorbeeld hoe een goed concept raak schiet op het gevoel van mensen en dus voor je het weet internationaal gaat. Veel mensen herkennen zich erin. Of deze psycholoog dat voor ogen had. Dat het door de media wordt opgepakt en diverse bedrijven hun voordeel mee doen, weet ik niet maar het speelt duidelijk in op een bepaalde behoefte. Mensen willen begrijpen waar nu ineens dat ‘zwarte gat’ vandaan komt. Zo halverwege de maand januari. Onvoldoende realiserend dat de maand december met al haar feesten, het afronden van het jaar zo intens was en zoveel energie kost, dat het bijna een vanzelfsprekendheid is. Je komt weer even tot stilstand. 

Binnenhalen van omzet

December is een hectische maand. Misschien was het voor jou wel de maand om je laatste omzet van 2019 binnen te halen. Waar de klapper van het jaar gemaakt moest worden. Dat je opgeslokt werd in de voorbereidingen voor 2020 of juist geconfronteerd werd met keiharde cijfers omdat je, je doel voor 2019 niet hebt gehaald. Je had meer trainingen willen geven, meer producten willen verkopen, meer tijd voor je gezin of je partner willen vrij maken maar in plaats daarvan was je druk met andere zaken zoals administratie, je website, nieuwsbrieven. Jij deed niet wat je het liefst zou willen doen. Producten verkopen, trainingen geven en tijd overhouden voor je gezin, je partner, werken aan je gezondheid of welk doel je eigenlijk ook voor ogen had.

De kracht van Blue Monday?

Zoals elk jaar moeten er nog wat zaken van 2019 afgehecht worden maar het is ook een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Een jaar om zaken te veranderen, om oog te hebben waar het voor jou echt omdraait. Bezig zijn waar je bezig wilt zijn. Waar jij goed in bent. Terug naar je expertise. Niet laten opslokken door een fenomeen als blue monday. De gedachten van, het is inderdaad de depressiefste dag van het jaar. Kijk naar deze dag en bedenk voor jezelf wat kan ik van dit concept leren en toepassen in mijn eigen bedrijf. De bedenker was een psycholoog en blue monday raakt de psychologie van de mens. Hij was bezig met zijn expertise en dat werd opgepakt door de media en zorgde ervoor dat heel veel mensen dit fenomeen nu kennen. Dat is de kracht van blue monday. Dat is de kracht van terug gaan naar je expertise. 

Jij kan het ook!

Vraag je nu oprecht af hoe doe ik dit dan? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet in dezelfde patroon stap als vorig jaar? Maak voor jezelf een helder plan van aanpak aan de hand van de 7 W’s. Stel je zelf vragen die beginnen met Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarmee, Waarom, op Welke wijze. Werk je ideeën uit en stel heldere en realistische doelen. Schrijf voor je zelf op waar je goed in bent. Wat is jouw expertise? Waar ben jij de absolute expert in? Als je dat helder hebt en daar vanuit werkt komen de ideeën van zelf en voor je het weet staat jouw eigen ‘blue monday’ op de kaart. Kun je daar mijn hulp bij gebruiken? Ik denk graag met je mee. Neem gerust contact met mij op. Onder het kopje samenwerken lees je meer.

Geef een reactie